Menjana Kecemerlangan 1 (Soalan 1 – 3) – Buku Teks Matematik Tingkatan 2 Bab 1 (Pola dan Jujukan)


Soalan 1:
Padankan istilah berikut dengan pernyataan yang betul.


Penyelesaian:



Soalan 2:
Nyatakan pola bagi jujukan nombor yang diberikan.
(a) 7, 13, 19, 25, …
(b) 54, 50, 46, 42, …
(c) –13, –39, –117, –351, … 
(d) 1 296, 216, 36, 6, … 

Penyelesaian:
Pola merupakan suatu corak tertentu dalam sesuatu nombor atau objek. Suatu pola dalam senarai nombor ditentukan dengan menambah, menolak, mendarab atau membahagi nombor sebelumnya manakala suatu pola dalam objek ditentukan dengan memerhati susunan objek sebelumnya.

(a)


Pola: menambah nombor sebelumnya dengan 6.

(b)


Pola: menolak nombor sebelumnya dengan 4.

(c)


Pola: mendarab nombor sebelumnya dengan 3.

(d)


Pola: membahagi nombor sebelumnya dengan 6.


Soalan 3:
Lengkapkan jadual di bawah.


Penyelesaian:
(a)

Nombor: +2

Perkataan: menambah nombor sebelumnya dengan 2.
$$ \begin{aligned} &\text { Ungkapan Algebra: }\\ &\begin{aligned} \mathrm{T}_1 & =2(1)=2 \\ \mathrm{~T}_2 & =2(2)=4 \\ \mathrm{~T}_3 & =2(3)=6 \\ \mathrm{~T}_4 & =2(4)=8 \end{aligned} \end{aligned} $$
Maka, pola bagi jujukan nombor tersebut boleh ditulis sebagai 2x, dengan keadaan x = 1, 2, 3, 4, …

(b)

Nombor: ÷ 2

Perkataan: membahagi nombor sebelumnya dengan 2.
$$ \begin{aligned} &\text { Ungkapan Algebra: }\\ &\begin{aligned} & \mathrm{T}_1=\frac{100}{2^0}=\frac{100}{1}=100 \\ & \mathrm{~T}_2=\frac{100}{2^1}=\frac{100}{2}=50 \\ & \mathrm{~T}_3=\frac{100}{2^2}=\frac{100}{4}=25 \\ & \mathrm{~T}_4=\frac{100}{2^3}=\frac{100}{8}=12.5 \end{aligned} \end{aligned} $$
Maka, pola bagi jujukan nombor tersebut boleh ditulis sebagai 100/2n, dengan keadaan n = 0, 1, 2, 3, …


Leave a Comment