Soalan 4:
Selesaikan persamaan yang berikut dengan kaedah pematahbalikan.
(a) \(3 x+2=12\)
(b) \(2(x+4)=22\)
(c) \(\frac{7 y-6}{9}=4\)
Penyelesaian:
Kaedah pematahbalikan adalah menggunakan strategi bekerja ke belakang dan biasanya digunakan untuk menyelesaikan masalah yang telah diketahui nilai akhirnya tetapi nilai awalnya tidak diketahui.
(a)
(b)
(c)
Selesaikan persamaan yang berikut dengan kaedah pematahbalikan.
(a) \(3 x+2=12\)
(b) \(2(x+4)=22\)
(c) \(\frac{7 y-6}{9}=4\)
Penyelesaian:
Kaedah pematahbalikan adalah menggunakan strategi bekerja ke belakang dan biasanya digunakan untuk menyelesaikan masalah yang telah diketahui nilai akhirnya tetapi nilai awalnya tidak diketahui.
(a)
(b)
(c)
Soalan 5:
Seramai 35 orang murid menyertai satu aktiviti gotong-royong untuk membersihkan halaman sekolah. Bilangan murid perempuan yang menyertai aktiviti itu adalah 5 orang kurang daripada bilangan murid lelaki. Berapa orang murid lelaki yang menyertai aktiviti itu?
Penyelesaian:
Katakan y = bilangan murid perempuan
Bilangan murid lelaki = y + 5
Murid perempuan + murid lelaki = 35
Seramai 35 orang murid menyertai satu aktiviti gotong-royong untuk membersihkan halaman sekolah. Bilangan murid perempuan yang menyertai aktiviti itu adalah 5 orang kurang daripada bilangan murid lelaki. Berapa orang murid lelaki yang menyertai aktiviti itu?
Penyelesaian:
Katakan y = bilangan murid perempuan
Bilangan murid lelaki = y + 5
Murid perempuan + murid lelaki = 35
\(\begin{aligned} y+(y+5) & =35 \\ y+y+5 & =35 \\ 2 y+5 & =35 \\ 2 y & =35-5 \\ 2 y & =30 \\ 2 y \times \frac{1}{2} & =30 \times \frac{1}{2} \\ y & =15\end{aligned}\)
Terdapat 15 murid perempuan.
Lelaki = y + 5
= 15 + 5
= 20